B. Bonu and C. Charnet, Le projet ENTICE : analyse d'une intégration technologique dans les pratiques universitaires » dans Charnet, C. Innovations, usages, réseaux, 2006.

D. Boyd and N. Ellison, Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship, Social Network Sites: Definition, History and Scholarship », pp.210-230, 2007.
DOI : 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

C. Charnet, Et si le numérique changeait la pédagogie universitaire : La transmission des savoirs » à paraître dans Numérique et éducation : dispositifs, jeux, enjeux, hors jeux coordonné par Luc Massou, 2014.

A. Crabtree, Designing Collaborative Systems. A practical Guide to Ethnography, 2003.

F. Henri and B. Charlier, analyse des forums de discussion : pour sortir de l'impasse », Symposium Symfonic, 2004.

C. Hine, Virtual ethnography, 2001.
DOI : 10.4135/9780857020277

L. Leung, Generational differences in content generation in social media: The roles of the gratifications sought and of narcissism, Computers in Human Behavior, vol.29, issue.3, pp.997-1006, 2013.
DOI : 10.1016/j.chb.2012.12.028

X. Li, W. Chen, and P. Popiel, What happens on Facebook stays on Facebook? The implications of Facebook interaction for perceived, receiving, and giving social support, Computers in Human Behavior, vol.51, pp.106-113, 2015.
DOI : 10.1016/j.chb.2015.04.066

M. Marcoccia, L'animation d'un espace num??rique de discussion : l'exemple des forums usenet, Document num??rique, vol.5, issue.3-4, pp.11-26, 2001.
DOI : 10.3166/dn.5.3-4.11-26

M. Marcoccia, « L'analyse conversationnelle des forums de discussion : questionnements méthodologiques », Les Carnets du Cediscor, p.220, 2004.

M. Nkhoma, J. Richardson, and J. El-den, Facebook as a tool for learning purposes: Analysis of the determinants leading to improved students??? learning, Active Learning in Higher Education, pp.87-101, 2015.
DOI : 10.1016/j.appdev.2008.07.002

K. Reilly, Key Concepts in Ethnography, 2009.

C. Roux and P. Et-mayen, Le forum de discussion en formation : un espace potentiel d'accès au rapport qu'entretient autrui avec les objets d'apprentissage », Distances et médiations des savoirs, p.316, 2013.

E. Tay and M. Allen, « Designing social media into university learning: technology of collaboration or collaboration for technology? » Educational Media International, pp.151-163, 2011.

A. Vishwanath, Habitual Facebook Use and its Impact on Getting Deceived on Social Media, Journal of Computer-Mediated Communication, vol.1, issue.3, 2014.
DOI : 10.1111/jcc4.12100

W. Wang, S. Segev, and Y. Liu, Use of social networking sites for product communication: A comparative study of Hispanics and non-Hispanic whites, Computers in Human Behavior, vol.49, pp.86-93, 2015.
DOI : 10.1016/j.chb.2015.02.051