PRODUIT TOURISTIQUE OPTIMAL - Université des Antilles Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2018

OPTIMAL TOURISM PRODUCT

PRODUIT TOURISTIQUE OPTIMAL

Résumé

Considering the tourist destination as a set of agents with heterogeneous objectives, the paper identifies the Pareto optimality conditions of the tourism product, designed as set of different goods. Out of an optimization model with numerous agents and constraints, two theorems require three sequential conditions for the existence and location of the optimal tourism product: the unequal weight of the agents, the predominance of external objectives and the need for an imperfectly competitive market in the tourist activities. With heterogeneity at the heart of the model, the paper establishes tourism policy as a trade-off between heterogeneous objectives of economic agents and economic conditions revealed by prices
En considérant la destination touristique comme un ensemble d'agents aux objectifs hétérogènes, l'article dégage les conditions d'optimalité parétienne du produit touristique, conçu comme assemblage de biens différents. Issus d'un modèle d'optimisation multi-agents et multicritères, deux théorèmes conditionnent l'existence et la localisation du produit touristique optimal à trois exigences séquentiellement liées : l'inégalité du poids des acteurs, la prédominance des objectifs attachés aux contraintes extérieures et la nécessité d'une structure de marché imparfaitement concurrentielle au sein des activités touristiques. En plus de mettre l'hétérogénéité au centre de la modélisation économique, l'article consacre la politique économique du tourisme comme arbitrage entre objectifs hétérogènes d'agents et conditions économiques révélés par les prix. Abstract Considering the tourist destination as a set of agents with heterogeneous objectives, the paper identifies the Pareto optimality conditions of the tourism product, designed as set of different goods. Out of an optimization model with numerous agents and constraints, two theorems require three sequential conditions for the existence and location of the optimal tourism product: the unequal weight of the agents, the predominance of external objectives and the need for an imperfectly competitive market in the tourist activities. With heterogeneity at the heart of the model, the paper establishes tourism policy as a trade-off between heterogeneous objectives of economic agents and economic conditions revealed by prices. 2
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

hal-01687976 , version 1 (19-01-2018)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01687976 , version 1

Citer

Bruno Marques, Jean Claude Mado, Vincent Valmorin, J Velin. PRODUIT TOURISTIQUE OPTIMAL . 2018. ⟨hal-01687976⟩

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