, It is a language, a voice and a speech conceived in human's imagination and mind, the voice and the words being vivified through the sign language of the musician and his instrument. This latter, conceived as a human being that takes part into the materialisation of the sought language also forms the symbolic image of the links between the facts and the phenomena implied in this language, links that extend to the material used for its making. This material then becomes a reference to the life of, musical and extra-musical time and space, depending on the circumstance for which the music that results from it is performed

A. Simha and L. Langage-tambouriné-des-banda-linda, , vol.71, 1976.

B. , D. Demolin, and D. , Naissance de la voix d'un tambour à fente chez les Mangbetu. Du geste de l'artisan à celui du musicien et du danseur », Cahiers de Musiques Traditionnelles, n° 8, Terrains, GEORG éditeur, pp.105-113, 1995.

L. , M. De, and «. , instrument de musique, facteur et marqueur de l'identité culturelle chez les Sénoufo de, pp.49-59, 1986.

J. H. Kwabena-nketia, « Les langages musicaux de l'Afrique subsaharienne. Etude comparative », La musique africaine. Réunion de Yaoundé (Cameroun), 23-27 février 1970, organisée par l'UNESCO, Revue Musicale, p.36

C. Et and B. Calame, Introduction à l'étude de la musique africaine, La Revue Musicale, p.14

F. Sowande and . Le-rôle-de-la-musique-dans-la, , pp.59-60, 1970.