A. Duranti, Hill et al, Responsibility and evidence in oral discourse, «Studies in the social and cultural fondations of language», vol.316, 1993.

A. Duranti, Intentions, language and social action in Samoan context, Journal of Pragmatics, vol.12, pp.13-33, 1988.

A. Duranti, «Samoan speech making across social events: one genre in and out of a Fono», Language in Society, vol.12, pp.1-22, 1983.

H. Garfinkel, Studies in ethnomethodology. Cambridge, p.288, 1984.

C. Goodwin, Conversational organization. Interaction between speakers and hearers, vol.195, 1981.

P. Griffin and H. Et-mehan, «Sense and ritual in classroom discourse», in F. Coulmas, Conversational routine: explorations in standardized communication situations, pp.187-213, 1981.

J. J. Gumperz and J. J. Gumperz, «Types of linguistic communities», Discourse strategies, vol.4, pp.28-40, 1962.

E. Husserl, Expérience et jugement : recherche en vue d'une généalogie de la logique, p.499, 1970.

D. Hymes, « Models of interaction of language and social setting », Journal of Social Issues, vol.33, pp.8-28, 1967.

F. Lopez and P. ;-!-ricoeur, Situation thérapeutique et situation didactique: étude de situations d'apprentissage dans un centre de soins pour toxicomanes, Thèse de Doctorat de l'Université de Bordeaux 2, Mention sciences de l'éducation, The things we do with words: Llongot Speech acts theory in philosophy, vol.11, pp.203-237, 1963.

G. !-ryle, La notion d'esprit. Pour une critique des concepts mentaux, vol.314, 1978.

B. Sarrazy, «Le contrat didactique», Revue Française de Pédagogie, n°112, pp.85-118, 1995.

B. Sarrazy, La sensibilité au contrat didactique: rôle des arrières-plans dans la résolution des problèmes arithmétiques au cycle trois, vol.2, 1995.

B. Sarrazy, « Sens et situations : une mise en question de l'enseignement des stratégies méta-cognitives en mathématiques, Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.17, pp.135-166, 1997.

B. Sarrazy, Approche anthropodidactique des phénomènes d'enseignement des mathématiques, Habilité à Diriger des Recherches, Université de Bordeaux 2, 154p. ! Searle, Les actes de langage: essai de philosophie du langage, vol.261, 1972.

J. R. Searle, L'intentionnalité: essai de philosophie des états mentaux, vol.340, 2000.

A. Schutz, On multiple realities, Philosophy and Phenomenological Research, vol.5, pp.533-576, 1945.

A. Schutz, Common sense and scientific interretation of human action, Philosophy and Phenomenological Research, vol.14, pp.1-38, 1953.

J. Stressck, «Speech acts in interaction: a critique of Searle», Discourse Processes, vol.3, pp.133-154, 1980.

J. Voigt, «Patterns and routines in classroom interaction», Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.6, pp.69-118, 1985.

J. Voigt, «Negociation of mathematical meanning and learning mathematics», Educational Studies in Mathematics, vol.26, pp.275-298, 1994.

L. !-wittgenstein, Tractacus logico-philosophicus, vol.364, 1961.

L. !-wittgenstein, Le cahier bleu et le cahier brun, vol.313, 1965.