Hill et al, Responsibility and evidence in oral discourse, «Studies in the social and cultural fondations of language», vol.316, 1993. ,
Intentions, language and social action in Samoan context, Journal of Pragmatics, vol.12, pp.13-33, 1988. ,
«Samoan speech making across social events: one genre in and out of a Fono», Language in Society, vol.12, pp.1-22, 1983. ,
, Studies in ethnomethodology. Cambridge, p.288, 1984.
Conversational organization. Interaction between speakers and hearers, vol.195, 1981. ,
«Sense and ritual in classroom discourse», in F. Coulmas, Conversational routine: explorations in standardized communication situations, pp.187-213, 1981. ,
«Types of linguistic communities», Discourse strategies, vol.4, pp.28-40, 1962. ,
Expérience et jugement : recherche en vue d'une généalogie de la logique, p.499, 1970. ,
« Models of interaction of language and social setting », Journal of Social Issues, vol.33, pp.8-28, 1967. ,
Situation thérapeutique et situation didactique: étude de situations d'apprentissage dans un centre de soins pour toxicomanes, Thèse de Doctorat de l'Université de Bordeaux 2, Mention sciences de l'éducation, The things we do with words: Llongot Speech acts theory in philosophy, vol.11, pp.203-237, 1963. ,
La notion d'esprit. Pour une critique des concepts mentaux, vol.314, 1978. ,
«Le contrat didactique», Revue Française de Pédagogie, n°112, pp.85-118, 1995. ,
La sensibilité au contrat didactique: rôle des arrières-plans dans la résolution des problèmes arithmétiques au cycle trois, vol.2, 1995. ,
« Sens et situations : une mise en question de l'enseignement des stratégies méta-cognitives en mathématiques, Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.17, pp.135-166, 1997. ,
Approche anthropodidactique des phénomènes d'enseignement des mathématiques, Habilité à Diriger des Recherches, Université de Bordeaux 2, 154p. ! Searle, Les actes de langage: essai de philosophie du langage, vol.261, 1972. ,
L'intentionnalité: essai de philosophie des états mentaux, vol.340, 2000. ,
On multiple realities, Philosophy and Phenomenological Research, vol.5, pp.533-576, 1945. ,
Common sense and scientific interretation of human action, Philosophy and Phenomenological Research, vol.14, pp.1-38, 1953. ,
«Speech acts in interaction: a critique of Searle», Discourse Processes, vol.3, pp.133-154, 1980. ,
«Patterns and routines in classroom interaction», Recherches en Didactique des Mathématiques, vol.6, pp.69-118, 1985. ,
«Negociation of mathematical meanning and learning mathematics», Educational Studies in Mathematics, vol.26, pp.275-298, 1994. ,
Tractacus logico-philosophicus, vol.364, 1961. ,
Le cahier bleu et le cahier brun, vol.313, 1965. ,