Interactions and code-switching in parental practices - Université des Antilles Access content directly
Book Sections Year : 2023

Interactions and code-switching in parental practices

Abstract

The following article presents the results of an empirical exploratory research study on the educational practices of parents of children aged between 9 and 11 living in the Austral archipelago of French Polynesia (Austral Islands). Twelve parents were observed in two distinct activities of approximately 15 minutes each. The recordings were transcribed and analysed from the perspective of interactive variability (examining the interactive styles, the types of exchanges, the concepts addressed, and the language used) and of code-switching (inter/intra-sentence; inter/ intra-speaker; oral/written and translational). The results highlight the presence of numerous extended exchanges that clearly demonstrate the shared interest of the spea- kers in the activity; of both directive and suggestive tutoring practices; the parents’ use of situation-based language, creating difficulties for subsequent evaluation of the activity; and of sequential and operational code-switching in most of the dyads.
L’article suivant présente les résultats d’une étude de recherche exploratoire et empirique sur les pratiques éducatives des parents d’enfants âgés de 9 à 11 ans vivant dans l’archipel des Australes en Polynésie française (îles Australes). Douze parents ont été observés lors de deux activités distinctes d’environ 15 minutes cha- cune. Les enregistrements ont été transcrits et analysés du point de vue de la varia- bilité interactionnelle (en examinant les styles interactifs, les types d’échanges, les concepts abordés et la langue utilisée) et de l’alternance codique (inter/intra- phrastique ; inter/intra-locuteur ; oral/écrit et traductionnel). Les résultats soulignent la présence de nombreux échanges étendus qui démontrent clairement l’intérêt par- tagé des locuteurs pour l’activité ; de pratiques d’encadrement à la fois directives et suggestives ; de l’utilisation par les parents d’un langage basé sur la situation, créant des difficultés pour l’évaluation ultérieure de l’activité ; et de l’alternance codique séquentielle et opérationnelle dans la plupart des dyades.
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Dates and versions

hal-04423877 , version 1 (29-01-2024)

Identifiers

  • HAL Id : hal-04423877 , version 1

Cite

Rodica Ailincai, Frédéric Anciaux, Sandra Sramski. Interactions and code-switching in parental practices. Contextualising Education in Plurilingual and Pluricultural. Environments Interdependent issues in insular contexts, 52, Peter Lang, p. 139-181, 2023, Langues, sociétés, cultures et apprentissages, 978-2-87574-500-2. ⟨hal-04423877⟩
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