La chanson de protestation de Rubén Blades : mode d’expression d’une pensée diasporique transcontinentale latino-américaine
Résumé
This study intends to show the evolution of the word Diaspora, the initial postulate being Denise Helly’s reflections on the classic Diasporae by comparing them with Diasporae inherited from the colonial system in Latin America. It is about studying how in the South, in this particular case Latin America, in reconstituted postcolonial societies, the term « Diaspora » can acquire another sense in connection with the notions of social status and marginality. With Rubén Blades’s protest songs, it is a question of understanding how the reconstituted diasporique transcontinental Latin American thought expresses itself and how the marginalized populations, in particular the natives, regain little by little their rightful place in the social system.
Cette étude souhaite montrer l’évolution du mot « diaspora », en prenant pour postulat les réflexions de Denise Helly sur les diasporas classiques et en les comparant aux diasporas héritées du système colonial en Amérique latine. Il est question de voir comment dans les Sud, en l’occurrence en l’Amérique latine, dans les sociétés postcoloniales reconstituées, le terme « diaspora » peut acquérir un autre sens en lien avec les notions de statut social et de marginalité. A travers la chanson de protestation de Rubén Blades, il s’agit de comprendre comment s’exprime la pensée diasporique transcontinentale latino-américaine et comment les populations marginalisées, notamment indigènes, récupèrent peu à peu la place qui leur a été ravie dans le système social.
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