« Chroniques de l'écran.  Les apports de la proxémie dans l'élaboration d'une nouvelle taxinomie » - Université des Antilles
Article Dans Une Revue Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world Année : 2014

« Chroniques de l'écran.  Les apports de la proxémie dans l'élaboration d'une nouvelle taxinomie »

Résumé

Created at the end of the 19th century, the cinematograph distinguished itself from other moving pictures apparatus since it combined both a projector and a screen. Although the projector was specifically designed for projecting movies, the screen already had a long history of its own. This is a fact that tends to be forgotten, as it is quite notable that the cinema screen has overshadowed all previous forms of screen. A study of these different models will contribute to the analysis of contemporary devices which border the field of the cinema. After a brief study of the history of the screen, it will be interesting to consider its evolution as an indicator of a cultural phenomenon in connection with the movie industry. Finally, we will list and map out some interesting post-cinematographic screens to show how the scope of their use, set out by their designers, can limit the practices of their users. Proxemics, as a science whose purpose is to study the spatial organization of cultural features, will help shed light on the links between these various artefacts throughout the history of the cinema.
Apparue à la fin du XIXème siècle, la projection cinématographique se fonde sur un dispositif constitué de deux objets caractéristiques que sont le projecteur et l'écran. Or, si la conception du projecteur est bien contemporaine de l'art auquel il a donné naissance, il faut rappeler que l'histoire de l'écran commence en amont de celle du 7ème art. L'écran de cinéma tendant à éclipser les modèles qui le précédaient, nous reviendrons sur ces formes écraniques, envisageant l'apparition du terme écran et l'évolution de sa définition comme autant d'indices d'un phénomène culturel en devenir. Ces éléments historiques seront un préalable pour mener une étude sur des dispositifs contemporains qui questionnent les limites du champ d'action de leurs concepteurs sur les pratiques des usagers. En mettant en perspective ces différents artefacts à l'aide d'une approche proxémique, nous nous attacherons à démontrer leur filiation, témoignage d'une histoire de l'écran qui, bien qu'elle croise celle du cinéma, s'en distingue néanmoins.

Dates et versions

hal-02785237 , version 1 (04-06-2020)

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Citer

Cécile-Marie Martin. « Chroniques de l'écran.  Les apports de la proxémie dans l'élaboration d'une nouvelle taxinomie ». Miranda : Revue pluridisciplinaire sur le monde anglophone. Multidisciplinary peer-reviewed journal on the English-speaking world , 2014, Images on the Move: Circulations and Transfers in film Circulation of Films in the Digital Age, 10, ⟨10.4000/miranda.8816⟩. ⟨hal-02785237⟩
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