Professional Gestures of Physical Education and Sports Teachers in the Context of School Violence: Usual and Complementary Strategies
Gestes professionnels des enseignants d’EPS en contexte de violence scolaire : stratégies usuelles et complémentaires
Résumé
An insolent attitude, aggressive behavior and even aggression from students are unfortunately increasingly frequent situations in physical education classes. This observation may be especially accentuated in certain schools classified as priority education networks. The causes are multiple and relate to many dimensions such as: psychological (lack of self-confidence, fear of failure), social (increased precariousness, family withdrawal), psychology (lack of recognition, damaged self-image) and contextual (overcrowded classrooms, degraded and unpleasant infrastructures, unsuitable pedagogical and educational practices). Violent behavior may be apparent between students, between students and teachers, between education professionals as well as between the family and these education professionals. While the analysis of such behavior presumes that the teaching team, the National Education Service psychologists and school counsellors take the multiple causes of these difficulties into consideration in order to provide the best possible support for the students, the teacher can also play an in-situ role in these interactions. The latter can then implement preventive but also regulatory strategies to positively influence the pedagogical atmosphere and thus improve his or her professional practices. The aim of this article is not only to provide a theoretical perspective on the analysis of the teaching of physical education in the context of school violence, but also to propose various means of action that are scientifically recognized and others that will certainly be in the future.
Une attitude insolente, des comportements agressifs voire des agressions de la part des élèves sont malheureusement des situations de plus en plus fréquentes en éducation physique et sportive. Ce constat peut notamment être accentué dans certains établissements classés en réseau d’éducation prioritaire. Les causes sont multiples et relèvent à la fois de dimensions psychologiques (manque de confiance en soi, peur de l’échec), sociales (précarité accrue, désengagement familial), psycho-sociales (manque de reconnaissance, image de soi dégradée) et contextuelles (classe surchargée, infrastructures dégradées et peu agréables, pratiques pédagogiques et éducatives inadaptées). Les comportements violents peuvent s’exprimer entre les élèves, entre les élèves et les enseignants, entre professionnels de l’éducation mais aussi avec les familles. Si l’analyse de ces comportements suppose que l’équipe pédagogique, les psychologues de l’Éducation nationale, les conseillers principaux d’éducation prennent en considération les multiples causes des difficultés rencontrées pour accompagner au mieux les élèves employant de tels comportements, l’enseignant peut également jouer un rôle in-situ dans ces interactions. Ce dernier peut alors mettre en place des stratégies préventives, mais aussi régulatrices pour influencer positivement la situation pédagogique et didactique et améliorer ainsi ses gestes professionnels. L’objectif de cet article est d’apporter une analyse théorique des gestes inadaptés au contexte de violence scolaire et notamment en éducation physique et sportive, mais aussi de proposer divers moyens d’action scientifiquement reconnus et d’autres qui pourraient le devenir dans un futur proche
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