Traditional Matrimonial and Heritage Knowledge of the Creole Garden: Circulation and Transmission in Social and Educational Environments.
Savoirs traditionnels matrimoniaux et patrimoniaux du jardin créole : circulation et transmission dans les milieux sociaux et éducatifs.
Abstract
The Creole garden in the French West Indies is a belt for the transmission of traditional knowledge, inscribed in a matrimonial and heritage dimension. It conveys a field of cultural and cultural knowledge that is the subject of investigations in academic research. Much of this knowledge is scientifically valued, particularly in the characterization of agro-ecological practices and plant resources for health prevention. Invested by both civil society actors and institutions, this traditional agrosystem makes it possible to meet economic, cultural and social needs. Naturally, educational environments are taking it up as a place and vector of learning. This posture creates new possibilities for the implementation of transversal education such as education for sustainable development, citizenship and health education. The affirmation of the Creole garden in school environments makes it necessary to objectify the issues, motivations and practices at work, as well as to study the appropriation of this teaching object in its physical and epistemic dimensions. The introduction of traditional knowledge about the Creole garden in the knowledge taught and the projects deployed by teachers is addressed here. The analysis of feedback will make it possible to approach the objectives pursued, in particular the explanation of the ancestral nature of some of this knowledge.
Le jardin créole aux Antilles françaises est une courroie de transmission de savoirs traditionnels, inscrits dans une dimension matrimoniale et patrimoniale. Il véhicule un champ de connaissances culturales et culturelles qui font l’objet d’investigations dans la recherche académique. Nombre de ces savoirs sont scientifiquement valorisés, notamment au niveau de la caractérisation de pratiques agro-écologiques et de ressources végétales pour la prévention en matière de santé. Investi aussi bien par des acteurs de la société civile que des institutions, cet agrosystème traditionnel permet la satisfaction de besoins économiques, culturels et sociaux. Naturellement, les milieux éducatifs s’en emparent comme lieu et vecteur d’apprentissages. Cette posture crée de nouveaux possibles pour la mise en œuvre d’éducations transversales comme l’éducation au développement durable, à la citoyenneté et l’éducation à la santé. L’affirmation du jardin créole dans les milieux scolaires rend nécessaire l’objectivation des enjeux, des motivations et des pratiques à l’œuvre, ainsi que l’étude de l’appropriation de cet objet d’enseignement dans ses dimensions physique et épistémique. L’introduction des savoirs traditionnels sur le jardin créole dans les savoirs enseignés et les projets déployés par des professeur.e.s est ici abordée. L’analyse de retours d’expérience permettra d’approcher les objectifs poursuivis, notamment l’explicitation du caractère ancestral de certains de ces savoirs.
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